Ekonomi

27 augusti 2009

När patienten inte kan betala

Det händer att patienter inte kan betala hela räkningen direkt. Därför uppfann Gud avbetalningen. Men delbetalningar kan bli osäkra fordringar, speciellt i dåliga tider. Så här gör du för att minska riskerna.

Innan du går med på en avbetalningsplan måste du försäkra dig om att patienten inte har några tidigare betalningsanmärkningar eller obetalda skulder. För om så är fallet är det en varningssignal du inte bör ignorera.

Det underlättar också om ditt företag i förväg har formulerat en tydlig kreditpolicy för vilka krav du har på de kunder som beviljas kredit, och vilka som inte får det. Innehållet i kreditpolicyn ska givetvis formuleras utifrån din kliniks behov och marginaler. Av någon anledning accepterar folk lättare ett avslag med hänvisning till ”vår kreditpolicy” än på andra grunder. Den som kan hänvisa till en kreditpolicy vinner respekt bland kunderna.

Innan du går med på en avbetalningsplan bör du alltså kontrollera om kunden är kreditvärdig. Det finns ett antal kreditupplysningsföretag du kan teckna avtal med och få en kreditupplysning medan kunden väntar. Du kan välja nivå på kreditupplysningen – alltifrån en enkel som bara ger besked om betalningsanmärkningar till en mer utförlig som ger en bild av hela personen. Men då blir det förstås dyrare.

Om du är tveksam till patientens betalningsförmåga kan du alltid begära en handpenning genast och gå med på att dela upp resten. Då har du i alla fall säkrat en del av pengarna.

Viktigt är också att du bestämmer hur lång avbetalningsplan du kan acceptera. Patienter som ensidigt förlänger sina betalningstider har du inte råd med.

– En avbetalningsplan ska alltid vara skriftlig och villkoren ska tydligt framgå, säger Lotta Reiman, ansvarig för kundservice på kredithanteringsföretaget Svea Ekonomi.

Det ska även framgå vad som händer om avbetalningsplanen inte följs. Skriv därför in i avtalet att vid utebliven betalning förfaller hela beloppet till omedelbar betalning.

Du bör också ta ränta. En skälig nivå är referensräntan (som fastställs av Riksbanken) plus 8 procent. Det motsvarar 8,5 procent i dagens ränteläge.

Agera snabbt om du märker att betalningarna inte kommer i tid.

– Man har inget att vinna på att vara för snäll, säger Lotta Reiman. Gränsen för tillmötesgåendet går vid att acceptera en avbetalning, om den inte sköts finns ingen anledning att ge efter.

Om du själv tycker att det är obehagligt att kräva patient på pengar – även om du är i din fulla rätt – kan du anlita ett inkassoföretag. Det kostar visserligen en slant, men kan vara betydligt mer effektivt än att själv försöka inkassera pengarna.

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev