Om att skriva på nätet

Tandläkare Tore Sahlin driver Curomed Utbildning sedan 1988 och har under många år skrivit krönikor på Dental24. Krönikorna har blivit ett bra komplement till de egna mejlutskicken. Tore känner att det är viktigt att ha ett intressant budskap, gärna kombinerat med en god berättelse.

Krönikor i Dental24, i kombination med mailutskick, blev ett bra medium för Tore. I krönikorna berättar Tore både om kurserna och kursresorna som han varvar med olika andra teman, t ex stress och stresshantering, kommunikation i vården eller nyttan med fortbildning i ett vidare perspektiv. Ofta skriver han om samhällsfrågor och etiska frågor. Ett exempel kan vara Covid-19 och det svenska agerandet. Varför den svenska modellen, som baseras på samförstånd, inte fungerade så väl i en akut krissituation. Han har alltid varit intresserad av hur människor fungerar både individuellt och i grupp. Det har lett till många kursteman och tre böcker om stress och stresshantering.

– Jag tror mycket på en dialog med mina kunder, även om det är svårt att få den dialog man skulle vilja ha på nätet. Alla är rätt så upptagna.

Skrivandet ger stringens

Det är viktigt att man har något intressant och gärna också roligt eller spännande att berätta. Det bästa är att skriva om något man själv upplevt, kopplat till ämnet eller den kurs eller kursresa man vill berätta om.

– Jag har kommit att gilla skrivande mer och mer. Det hjälper mig att själv tänka och analysera. Man blir mer stringent. Man behärskar egentligen inte ett ämne förrän man undervisar i det.


Tore Sahlin, grundare av utbildningsföretaget Curomed

Tore Sahlin, grundare av utbildningsföretaget Curomed

Egna erfarenheter och egna misstag

Egna erfarenheter spelar en stor roll i Tores undervisning och i bloggandet. Egna erfarenheter finns det gott om, från de många kursresor som Tore varit på, under de mer än 30 år han hållit på.

– När man skriver eller undervisar inom ett ämne, så blir det ofta ganska teoretiskt. Men om man har egna erfarenheter om det, blir det mycket mer intressant. Det försöker jag ta fasta på i mitt skrivande. Att berätta om egna misstag som man lärt sig något av kan vara väldigt lärorikt för läsarna. Att lära sig från sina och andras misstag är en underskattad metod, menar Tore.

Tore på äventyr i Himalaya

Svårt att förutse respons

Tore anser sig inte vara bra på att skapa bra rubriker och ingresser. Här har Gunilla Ekholtz på Dental24 varit till ovärdelig hjälp. Hon är expert på att plocka fram det väsentliga och skapa en intressant rubrik och en bra ingress.

– Jag försöker att ha på fötterna om det jag skriver. Och jag försöker undvika att raljera. Jag försöker att undvika att ha åsikter utanför mitt eget kompetensområde. Men även inom mitt område försöker jag att vara ödmjuk. Jag kanske har idéer och slutsatser, men min synvinkel behöver ju inte vara den enda.  När man kan erkänna att man inte vet, då har man kommit långt.

– Ju äldre vi blir, desto mer moraliska blir vi. Vi tenderar att tänka efter lite mera och bli mer noggranna med vad vi säger och skriver. Många unga människor har inte förstått vilken skada man kan göra med oförsiktiga uttalanden eller hot och anklagelser på nätet.

Det är svårt att veta i förväg vilken respons en krönika ger. Ibland blir det ingen alls. Ibland blir det oväntad respons från oväntat håll. Mest respons blir det när man träffar folk som går någon av våra kurser. Då är det många som berättar att de läst något i en viss krönika. Men när vi skriver om resmål som Tahiti, Nya Zeeland och Australien får vi oftast mycket respons.

– Våra kunder numera är oftast lite äldre. De har bättre ekonomi och även mera tid än de yngre tandläkarna och läkarna. Den yngre generationen idag, har också rest mycket mer än den äldre generationen.

Exotiska resmål som Tahiti väcker ofta intresse

Facebook lockar inte

Vad gäller andra sociala media, är Tore inte så intresserad, bland annat av tidsbrist.

– Vi bor på en lantgård med många fastigheter och har skog och mark. Han har visserligen dragit sig tillbaka från den allmänna konsultverksamheten som i huvudsak var Sverigebaserad, men praktiska saker på gården och bokskrivning tarvar också mycket tid.

– Kanske är jag också för gammal. Jag hade ett konto på Facebook men jag gick ur. Jag tycker inte det var så roligt. Men jag inser att vi kanske kunde vara bättre på att kommunicera direkt med våra kunder på sociala medier.

– Just nu är den stora frågan för oss, som för många andra, vad som händer efter Coronaepidemin. Kan vi koppla den här utvecklingen mot ett bättre omhändertagande av miljön, så kommer det något gott ur den stora påfrestning som vi alla här på jorden varit utsatta för, avslutar Tore Sahlin

/Dental24

 

Relaterat:

Böcker av Tore Sahlin:

  • Vägar ut ur stressen
  • Öppna ditt hjärta – olika vägar att hantera stress
  • Lyssna till ditt hjärta – olika vägar att hantera stress

Tore Sahlin är sedan 1988 verksam som konsult inom personligt management, ledarskap och organisationsutveckling. Främst med inriktning mot att se individen i ett helhetsperspektiv och att skapa modeller för utveckling och välbefinnande såväl i arbetslivet som privat.

Hans företag, Curomed Utbildning AB , arbetar med vetenskapligt utprovade program för beteendeförändring, både företagsinternt och i öppna kurser. Tore Sahlin är licensierad ledarskaps- och organisationskonsult hos Arbetarskyddsnämnden.

Han har en bakgrund som tandläkare i privat och offentlig vård, de sista tio åren före 1988 som specialist i tandlossningssjukdomar och biträdande övertandläkare i Västerbottens landsting. Han är en flitigt anlitad föreläsare om förändringsprocesser, stresshantering, kommunikation, ledarskap, personlig effektivitet, social kompetens och emotionell intelligens.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev