Tio knep för att få bra publicitet
Ibland händer något på kliniken som man vill berätta för omvärlden. Ett sätt är att skriva ett pressmeddelande. Här är tio knep som gör att medierna nappar.
- Skriv en kort och aktiv rubrik, till exempel ”Ny klinik öppnar i Grannbyn”. Alla medier får in massor med pressmeddelanden, de som inte fångar intresset direkt hamnar i papperskorgen.
- Berätta nyheten redan i första meningen. Lägg bakgrunden sist. Ingen är intresserad av hur det har varit, alla vill veta hur det blir.
- Skriv kort. 1 500 tecken inklusive blanksteg är lagom. Du kan ändå inte berätta allt i ett pressmeddelande.
- Skriv heller inte alltför kort. Svara på frågorna vad, vem, när, hur och varför.
- Styrk överdrifterna. Ingen tror dig om du använder ord som fantastisk, storslagen, unik. Journalister uppfattar det som reklam, och risken är att ditt pressmeddelande kastas.
- Acceptera att ditt pressmeddelande skrivs om på redaktionen. Du skriver för att fånga journalisternas intresse. Sen är det deras jobb att fånga läsarna.
- Var ute i god tid. Skicka inte pressmeddelandet i sista stund, då kan du missa pressläggningen.
- Välj rätt mottagare. Skicka pressmeddelanden till medier som verkligen kan vara intresserade. Om du känner till en journalist vid namn, skicka pressmeddelandet både till den och till nyhetschefen.
- Ring gärna upp redaktionen och försäkra dig om att pressmeddelandet har nått fram till rätt person.
- Svara i telefon! Ange en eller två personer som kan svara på pressens frågor. Dessa personer måste vara anträffbara omedelbart efter att pressmeddelandet har gått och minst resten av dagen.