Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Kommunikation

6 februari 2023

Informationssamhället och dagens mötesplatser

Informationen flödar fritt idag. Allt fler inhämtar nyheter och kunskap digitalt via nätet. Men vilken kanal bör man synas i? Svaret är enkelt! – Det beror på…


Svenskarna och internet: Andel av funktionsvariation (16+ år), Kanalpreferens brådskande respektive allmän samhällsinformation, år 2020 Q1

Hur väl känner du din målgrupp?

Om man känner sin målgrupp väl, har man säkert också kontaktuppgifter och känner till lagar och förordningar såsom GDPR. Mejl eller möjligtvis SMS är ofta det bästa sättet att kommunicera till många på en gång. E-mejlmarknadsföring ger också det absolut bästa genomslaget i alla kategorier.

Sociala medier

Men alla har inte tillgång till – eller tillåtelse att använda – personuppgifter enligt GDPR. Då kan sociala medier vara ett alternativ. Nackdelen är att man mer eller mindre måste förlita sig på mediekanalens algoritmer för att nå sin målgrupp. Idag finns det många olika sociala mediekanaler att välja emellan. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube tillhör de vanligaste. De har alla sina för -och nackdelar. Genomslaget beror på en mängd faktorer: Vem avsändaren är:  företag, privatperson, bloggare eller influenser? Är det annons eller ett fritt inlägg? Betalar upphovsmannen plattformen för distribution/viral spridning. Är budskapet lämpat för mediet? Många sociala mediekanaler erbjuder ”gratis publicering”, men då tar man ofta inte tiden i beaktande.

Tänk på att alla tilltänkta mottagare inte har samma sociala mediavanor som du! När det gäller B2B-marknadsföring bör man ha en genomarbetad kommunikationsplan.

Annonsering

Att annonsera på nätet är relativt enkelt. Det är bara att producera en lämplig banner i rätt storlek och filformat samt länka till en s.k. ”landing page”. Tänk på räckvidden dvs spridningen av bannern, det kan vara avgörande.

Bannerannonsering är ofta bra för igenkänning, varumärkesuppbyggnad och branding. Dessutom kan man göra en banner klickvänlig genom att uppmana till att ta del av erbjudande, mer information, etc. Här kan du läsa mer om ”cookiedöden” som påverkar all digital annonsering! Det är något som du bör känna till och ta hänsyn till.

Content Marketing

Content Marketing – eller innehållsmarknadsföring – medför bättre kontroll på vilket värdeskapande budskap som sprids på nätet. Att ha kontroll på vad som publiceras på egen hemsida är A & O.

Det kan dock ibland vara en utmaning att producera dessa artiklar som sedan kan spridas i flera olika kanaler. Ta gärna hjälp av skribenter, kommunikatörer, journalister eller PR-byråer.

Att nå ut till din målgrupp

Ett annat sätt är att gå via en extern mediekanal, grupp eller ett nischat community. Många av Facebooks grupper är eftertraktade för marknadsförare. Men även här är man beroende av algoritmer eller att betala för att bli sedd. Facebook tillåter t.ex. inte annonsering riktad till en viss grupp, såvida man själv inte äger gruppen.

En annan kanal är ett nischat community såsom Dental24 med c:a 10 000 uppdaterade mejladresser – dvs närmare hälften av alla som arbetar inom tandvården. Dental24 innehar utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv, vilket innebär att Dental24 har en ansvarig utgivare och grundlagsskydd enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Som sådan omfattas Dental24 inte av GDPR.

Kombinationen mejl (inkl. länk/ar) + hemsida (landingpage) fungerar mycket bra!

Här är inte utmaningen att distribuera/sprida och nå ut till målgruppen utan kan vara att ta fram ett för mottagaren värdeskapande innehåll och sedan fånga/konvertera till identifierbart intresse (mejladress, anmälan, etc). Produktionskostnaden av text, bild, erbjudande, etc. inklusive din egna tid överstiger ofta publicerings- och distributionskostnaden som är relativt låg. Jämför det gärna med att tidigare ha tagit fram en trycksak och sedan sprida denna via post och porto.

Kurser & event

Ytterligare ett sätt är det personliga mötet på en mässa, kurs eller annat event. Det är perfekt om man vill träffa många på kort tid. Tyvärr är det väldigt kostnadskrävande då man måste räkna in resa, eventuell övernattning, personal/arbetstid, monter- och utställningskostnad.

Andra digitala medier

Det finns många fler digitala medier som webinars, podcasts, egen YouTube kanal, Twitter, LinkedIn, TicToc, etc. Dessa kanaler har dock ofta mycket begränsat genomslag.

Videomöten

Ett relativt nytt sätt att mötas är via videomöten. Detta spar kanske mycket tid och pengar men har en begränsad räckvidd och lämpar sig bäst för mindre grupper.

Personlig försäljning

Allra mest effektivt kan vara personlig försäljning via telefon eller kundbesök på plats. Men detta är ofta både tidskrävande och kostsamt för alla parter.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev