Tandvårdskedjorna mot nya utmaningar
Tandvårdskedjorna är här för att stanna. Med nya perspektiv och ibland djärva grepp har de förbättrat servicen och tillgängligheten för patienterna. Några fokuserar på lägre pris, andra på hög kvalitet.
Det är ingen brist på privata tandläkare som vill sälja sin praktik till en kedja. Det är ofta en win-win. Tandläkare som säljer gör en god affär, och slipper t ex viss administration och att hantera regulatoriska myndighetskrav. De kan fokusera på det de gillar: Tandvård.
Per Rehnberg
Men alla är inte överlyckliga. Tandvård är i grund och botten ingen affärsverksamhet, anser vissa. Det är inte bara från vänster-håll som man ogillar investerare och riskkapitalister. Det är många som frågar sig: Kan vårdkvaliteten upprätthållas när folk utan tandvårdsbakgrund äger och bestämmer?
Kedjorna är här för att stanna, konstaterar entreprenören och tandläkaren Per Rehnberg. Men de måste bli bättre att kommunicera vad de egentligen erbjuder.
– Jag är för mycket av vad kedjorna gör. Samhället har ändrats. Konsolidering i större enheter är framtiden. Enskilda kliniker har såklart sin plats men kommer inte dominera som förr. Vi ser samma utveckling i hela Europa.
Många kedjor talar om sig själva i mjuka men ganska otydliga termer som ”förändra branschen från grunden”, ”omsorg”, ”nytänkande”, ”modern”, ”premium”, ”revolutionerande” och ”hög patientnöjdhet”.
– Om man frågar en kedja vad de gör annorlunda, så kan de ofta inte riktigt förklara det, än mindre bevisa. De förefaller inte alltid så nytänkande som de vill framstå.
– Många pratar om patientnöjdhet. Men det är lågt hängande frukt. Alla i tandvården har hög patientnöjdhet. Har man inte det, så går inte patienterna dit. Och patientnöjdhet korrelerar tyvärr inte alltid med hög klinisk kvalitet.
Rehnberg tror att framtidens kedjor kommer tvingas redovisa exempelvis hur länge deras lagningar håller, vilka material de använder, hur de dokumenterar och följer upp sin vård och i vilken grad personalen är vidareutbildad.
– Jag har inte sett att någon kedja mäter och redovisar klinisk kvalitetsstatistik som t ex omgörnings- och lyckandefrekvens, tidsåtgång för olika behandlingar, dokumentation under behandling gärna kopplat till medarbetar- och kundnöjdhet.
Fotnot: Per Rehnberg är tandläkare och styrelseledamot i Distriktstandvården och Boneprox. Han har tidigare varit tandvårdschef på Praktikertjänst, koncernchef för Colosseum (inkl Smile) i Sverige/Norge/Danmark, CEO på SnöClinics i AbuDhabi och suttit i koncernledningen för det nya Colosseum där man växte från 6 till 11 länder på 3 år.
Colosseum Tannlege
Den kanske största kedjan med verksamhet över hela Europa. Ägs formellt av en schweizisk stiftelse med mycket liten insyn.
Antal kliniker i Sverige: 63. Koncernen har kliniker och lab i 11 europeiska länder.
Vision: Friska leenden i hela Sverige
Ägare: Norska företaget Colosseum Smile AS, som i sin tur ägs av den schweiziska välgörenhetsstiftelsen Jacobs Foundation
Mia Grundstrøm
Mia Grundstrøm, VD för Colossuem Dental, hur hanterar ni konkurrensen inom tandvårdsbranschen? Vad gör er unika?
– Konkurrens är hälsosamt och säkerställer att tjänsterna håller hög kvalitet. Det tvingar oss alla att ständigt förbättras. Colosseum Tannlege har längst erfarenhet i branschen, ett brett spektrum av specialister och tjänster, samt ett uttalat mål att vara bäst på service. Vår vision är att erbjuda marknadens bästa patientupplevelse och se till att alla lämnar oss med ett leende.
Vad ser ni som fördelarna för era patienter, jämfört med offentlig tandvård eller privata tandläkarmottagningar?
– Som privat aktör måste vi alltid leverera högsta möjliga kvalitet, service och tillgänglighet. Vi har ofta bättre möjligheter att investera i teknik, utrustning och organisation, vilket gör att vi kan möta dessa krav. Vi erbjuder tvärvetenskaplig kunskap på över 500 specialister och kan samla flera yrkesgrupper under samma tak, vilket gör det enkelt för patienter.
Hur ser ni på tandvårdsmarknaden om tio år? Vilka förändringar förväntar ni er?
– De senaste tio åren har branschen genomgått en stor konsolidering och denna trend förväntas fortsätta. Med ökade krav från både patienter och myndigheter blir det allt svårare att driva ensam mottagning.
– Vi förväntar oss fler kedjor och hårdare konkurrens om både patienter och specialister. Större kliniker med tvärvetenskapliga erbjudanden under samma tak kommer bli vanligare, vilket gynnar patienterna genom högre kvalitet och tillgänglighet. Teknologins utveckling kommer också bidra till att göra kvaliteten mer transparent.
Happident
Kedjan som inte ägs eller drivs av riskkapitalister, med en ägare och grundare som är en tandläkare: Mazdak Eyrumlu. Detta är något som Happident gärna framhäver.
”Vi är inte drivna av ”riskkapital” med höga och kortsiktiga krav på avkastning eller av ägare som investerar i tandvården endast för vinstmöjligheter utan kunskap och erfarenhet av att driva en tandvårdsorganisation”, skriver de på sin hemsida. ”
Kliniker i Sverige: 20
Ambition: Att erbjuda en tandvårdsupplevelse som våra patienter längtar till.
Ägare: Klinikerna ägs av bolag som leds av tandläkaren och entreprenören Mazdak Eyrumlu, med huvudkontor i Göteborg. Koncernmoder är ME Enterprises.
Mazdak Eyrumlu, grundare av och ägare till Happident:
Mazdak Eyrumlu
– Jag som ägare tar de strategiska ekonomiska besluten. Så ser det inte ut på de andra kedjorna. De har
tandläkare på mellanchef-nivå. De strategiska besluten tas av personer med icke-odontologisk bakgrund. Ofta är det personer som sitter distanserat från verksamheten, de kan sitta i Schweiz eller andra länder.
– Ibland blir besluten mycket finansiellt betingade, men kanske inte har det bästa perspektivet för personal eller patienter. För att vara en privat kedja har Happident mycket mer långsiktighet i verksamheten. Riskkapitalägda verksamheter – vare sig det handlar om tandvård eller andra verksamheter – har horisonter som sträcker sig tre till fem år.
– Vi försöker att ta det bästa ur en privat klinik – där man får den personliga känslan – men också att använda fördelarna av en stor organisation. Patienten skall känna det familjära, men också få andra resurser inom kedjan, på samma ort. Att man bygger ett paraply av kompetens på orten. Hos oss har vi internremittering och då kan vi säkerställa kundresan hela vägen ut.
Om tio år är den svenska tandvårdsmarknaden mer konsoliderad. Större enheter i olika former kommer att dominera marknaden, tror Eyrumlu:
– Det blir också fler regleringar inom branschen. Myndigheter pressar fram konsolidering. Det blir mycket större administrativ börda och mycket mer utbildningskrav. Det blir svårt att jobba 100 procent med patienter och samtidigt driva en verksamhet och tillfredsställa regulatoriska krav.
Hur ser ni på tandvårdsmarknaden om tio år? Vilka förändringar förväntar ni er?
Happidents planer för de nästa tio åren är att utöka och finslipa sitt koncept. Någon försäljning eller exit är inte planerad.
– Om man ser på de andra kedjorna, har flera fått nya ägare de senaste två åren. Det är bara en tidsfråga innan de säljer av. Det är så riskkapitalägande fungerar.
– Vår förhoppning är att etablera oss på fler orter, i andra delar av landet där det finns ett större behov av tandläkare. Vi kommer att vara lite mer tillgängliga för alla patienter, inte bara vuxna, utan även barn och ungdomar. Man skall känna att man är välkommen som en familj, oavsett ålder.
Oral Care
Grundad av tandläkarna Marianne Forsell och Bertil Herbst 1989. De drev en liten mottagning i Stockholm med inriktning på mobil tandvård för äldre. I takt med att denna tandvård blev mer efterfrågad, växte företaget. Oral Care har fortfarande profil på mobil hemtandvård åt äldre.
Kliniker i Sverige: Över 20 kliniker från Umeå till Malmö
Ägare: Oral Care Holding SWE AB, som i sin tur ägs av företaget AX VI INV3 Holding III AB, ett svenskt investmentbolag.
Vision: Att ge våra patienter de allra bästa förutsättningarna för en frisk mun och ett vackert leende genom hela livet.
Martin Sellman
Martin Sellman, VD, Oral Care: Vilka värderingar och förväntningar bör patient ha inför att besöka en Oral Care-mottagning?
– Vi har en modell, där de kliniker vi har och de klinker vi förvärvar, behåller en väldigt stor del av sin självständighet. De fortsätter i stor utsträckning att jobba på samma sätt.
– För oss är det viktigt att patienten känner igen sig i sin klinik, som de har gått till tidigare. Att det är samma familjära känsla. Det skall inte vara känslan av det är samma över allt.
– Det Oral Care tillför – och vad vi står för – är kvalitet. Det tycker vi är det allra viktigaste. Vår bakgrund är mobil tandvård, där vi jobbat med kvalitet under väldigt lång tid. Kvalitetsarbetet tog sin början i hygienrutiner, som var väldigt viktigt för att bevisa att man kunde bedriva mobil tandvård på ett patientsäkert sätt.
– Idag är kvalitetsarbete ett mycket vidare begrepp: Hygienrutiner är förstås en väldigt viktig bas. Men det gäller förstås odontologin, att vi gör korrekta behandlingar som ger ett bra resultat för patienten, samt patientupplevelsen. Det är där Oral Care som kedja kommer in. Vårt supportkontor stöttar klinikerna i att ge dem en bättre patientupplevelse – hur man bokar, hur man får kontakt med kliniken – via digitala eller analoga kanaler, samt hjälper klinikerna att identifiera nya patienter och jobba med marknadsföring på ett mer strukturerat sätt.
Hur ser tandvården i Sverige ut om tio år?
– Tandvården kommer att fortsätta konsolideras. Jag tror det kommer att finnas färre riktigt små kliniker. Jag tror att det blir svårare och svårare att bedriva sådana kliniker, givet de ökade kvalitetskraven samt ökade teknologiska krav, som kräver ökade investeringar.
– Jag tror att patienterna ställer högre krav på att kunna välja tid själva, och kunna få tillgänglig tid när man vill ha vård. En del av vården har blivit digital och flyttats från kliniken till hemmet.