Att bygga monument
och att utnyttja förtroenden för egen vinning blir allt vanligare!
Så här i valtider är det viktigt att tänka på vilka man ger sitt förtroende. Vi förväntar oss självfallet att de vi väljer in i styrelser, arbetsgrupper eller i politiken ska arbeta med de frågor som vi som valt/röstat tycker är viktiga. Våra förtroendevalda ska inte använda sina positioner för privata marknadsföringståg. I min lilla stad tycks de som sitter i kommuntoppen sakna förmågan att tolka vad invånarna i Ängelholm önskar. I stället ägnar de sig åt sina egna intressen. Sådant förekommer också i den dentala världen. Jag har exempel på organisationer som haft en god ekonomi men där en ny ordförande som velat profilera sig själv lyckats äventyra hela föreningens ekonomi. Tyvärr har då resten av medlemmarna fått lida när den övriga styrelsen borde satt ner foten.
Att inte prioritera sig själv och sina polare borde vara en självklarhet. En förtroendepost innebär just att man fått ett förtroende av andra att sköta ett uppdrag. Jag har haft förmånen att vara ansvarig för Oraldesigns möten över hela världen under mer än 15 år. Där gäller att se vad som förväntas i de länder vi kommer till och vilka behov som finns just där. Att sedan fördela föreläsningarna bland våra 100 duktiga föredragshållare så att alla nästan blir nöjda är en balansgång men det gäller att inte missbruka sin position och favorisera vissa personer. Då kan man förlora både arbetet och respekten.
I min förra blogg skrev jag om Q-networking. Glädjande nog fick vi nästan 2900 klick på webbsidan de två första veckorna och nu har de som klickat i sin tur spridit sidan till många andra platser runt om i världen. Det är otroligt intressant att följa vad som händer på nätet dag för dag.
Vårt förra event i Oraldesign marknadsfördes endast på Facebook men vi fick ändå 100 hands-on deltagare och 600 på symposiet. Det finns alltså många sätt att använda nätet på. Detta är bara några exempel och dessutom till kostnad 0 kr, bara tid, och effekten blir så mycket större än vid manuella utskick.
Håll utkik efter Q-networkings stora kurssatsning tillsammans med Malmö högskola i början på februari 2015. Kursen kommer att marknadsföras på nätet över gränserna och vi tror att det blir ytterst berikande för våra deltagare som kan knyta kontakter och få nya impulser. Med hjälp av nätet kan vi vidga Sverige.
Bodel
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.