Chefens främsta uppgift är att se till helheten och våga fatta beslut
Förra krönikan fick handla om ledarskap varför det kan vara på sin plats att få ner några rader om min syn på, kombinerat med erfarenheter, kring chefskap.
Att vara chef är ett uppdrag man fått av överordnade eller för att man själv gett sig/tagit det som en följd av att man är ägare till verksamheten.
Det sistnämnda är i sig en tickande bomb om man inte förstår eller vill förstå att man inte är vuxen rollen.
Även i en mindre verksamhet kan det vara klokt att anställa en chef/VD, eller utse en väl lämpad anställd att axla rollen.
Det kan visa sig vara såväl mentalt som ekonomiskt lönsamt och förhindra onödigt slitage på ägarens hjärtmuskel och magsäcksslemhinna.
Ägaren bör i en sådan organisation vara styrelseordförande om företaget är ett AB.
Chef behöver inte vara ett heltidtidsuppdrag och till skillnad från ledarskapet är det inte nödvändigt att vara på plats dagligen.
En chef måste alltid vara det goda exemplet för personalen.
En chef måste vara tydlig. När en utomordentligt bra chef eller ledare kommer in i ett rum behöver man inte se det – man känner det i luften.
En chefs främsta uppgift är att vara omvärldsorienterad.
Personen i fråga måste kunna spåra och förstå trender. En trend är något som redan skett och vars fulla effekt vi ännu inte sett.
Fundera över om labben förstått trenderna eller om tandläkarkåren förstår vad som är på väg att hända. Vi står inför ytterligare paradigmskiften i tandvården.
Chefer måste inse vikten av att förstå åt vilket håll utvecklingen är på väg. De måste ha ett helikopterperspektiv, en förmåga att se en helhet. De måste vara beslutsföra, hålla i rodret, och ta ansvar för att den utlagda kursen följs. Det är bättre att ha rätt i 51 procent av fallen och ta ett beslut än att inte våga ta beslut alls. Man hamnar ändå på den vinnande sidan.
Är de sedan duktiga ekonomer, personalvetare, jurister är det suveränt, men sådana kompetens går att hyra in.
Är organisationen stor är det omvärldsorienteringen, beslutsförmågan, styrförmågan och förmågan att omge sig med kompetenta medarbetare som i slutändan blir avgörande för verksamhetens framgång, misslyckande eller om det bara skapas en mediokrasi.
Val av chef är således av utomordentlig betydelse.
Tyvärr har jag sett ett inte oansenligt antal katastrofval som lett till att den valde/valda chefen bryts ner.
Vi måste förstå att vårt land ännu inte blivit jämlikt mellan kvinnor och män. Landet har blivit multikulturellt. Sjukvården och tandvården utgör de sista bastionerna där personen med högst utbildning inom skrået anses bäst lämpad att vara chef, oavsett övriga egenskaper. Samtidigt tillåter ekonomin inte att man tillämpar den sistnämnda tidigare självklara men tvivelaktiga regeln.
En organisation eller arbetsplats kan behöva olika personligheter under olika perioder. Man måste välja en chef som passar in i tiden och landskapet. Handlar det om en lugn period behövs en förvaltare, är det en turbulent period krävs någon med fast hand etc.
Några betydelsefulla frågor att ta ställning till vid val av chef:
- Var i livscykeln befinner sig organisationen
- Ska lönen avgöra val av person?
- Utbildningsbakgrund
- Kvinna eller man (vi är inte lika men jämlika)
- Personalens kulturella landskap d.v.s. etniska och religiösa sammansättning
- Personlighet
- Ålder
Misslyckas chefen med sin uppgift är det inte personen i fråga som misslyckats, det är brister i urvalet. Där ska kritiken hamna om det går fel!
På 1960-talet sökte c:a 4500 unga grabbar till pilotutbildning i flygvapnet varje år. Ett sjuttiotal kom in till krigsflygskolan, men bara ett tiotal tog examen. Flygvapnet fann att detta var oerhört ineffektivt och kostnadskrävande. Man ändrade därför sin marknadsföring och införde nya urvalskriterier. Det resulterade, enligt uppgift, i att man tog in i storleksordningen tio aspiranter, varav 8-9 klarade utbildningen och tog examen. Nådde man inte det antalet var det katastrof!
Gör inte val som riskerar att stuka en bra, god, glad och betydelsefull person. Välj inte i panik. Lägst kostnad ger inte alltid störst vinst och framgång. Välj ingen för en alltför kort tidsperiod och heller inte livsvarigt.
Lycka till!
Er tillgivne
Gordon M
Tel 070 21 31 201
Hemsida: www.gordonm.se
PS.
I helgen var jag med om en fantastisk upplevelse. Jag åkte med det BLÅ TÅGET mellan Stockholm och Göteborg. Tänk att vi i Sverige har fått en motsvarighet till Orientexpressen! Topprenoverade gamla vagnar, en del med gammaldags kupéer, rena toaletter, restaurangvagn med vita dukar, brutna servetter, trerätters menyer, fullständiga rättigheter och sist men inte minst en pianobar med fåtöljer. Det är sant, och vilken stämning! Inte är resan dyr heller. Unna dig denna upplevelse. Bäst och billigast bokar du på www.blataget.com eller 0771-501 501. DS.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.