Gordons bästa råd, del 2
Trivseln på en arbetsplats är den helt avgörande ingrediensen för personalens engagemang. Den styr kvalitén, patienttillströmningen och i slutändan klinikens ekonomi.
Ska man skapa en riktigt trevlig och ”lycklig” arbetsplats måste man ha personalen med sig. Att bara ”köpa” personalens händer med lönen, även om den är hög, är inte nyckeln till en lycklig arbetsplats. Man måste få med allas hjärna och hjärta.
Min först anställda sköterska, hon anställdes för i dagarna 43 år sedan, var fenomenal! För att behålla henne höjde jag lönen varje gång jag anade att hon börjat leta efter en ny arbetsplats. När jag kände att högre lön inte var tillräckligt fick hon mitt alldeles nya fina tält innan vi gick på semester. Inte ens detta fick henne att stanna kvar!
Vad brast jag i som arbetsgivare? Vi var väldigt goda vänner och är så än idag, så det var inte anledningen till att hon valde att sluta/överge mig. Det fanns två andra anledningar:
- Att arbeta kvar hos mig var ingen utmaning längre. Arbetet blev allt mer av slentrian och vardag. Hon ville ha mer utmaningar, ville känna att hon fortsatte att utvecklas som yrkesperson och även som människa. Jag insåg inte att jag brast i min förmåga att ge henne nya utmaningar.
- Jag hade inte förmått att tillsammans med henne sätta tydliga mål för mottagningen. I början då vi startade mottagningen kom målet av sig självt, men efter några år blev målet: mer av samma sort och fortare…
Råd nummer 1:
Ta fram en utvecklingsplan för varje medarbetare. Den ska vara färdig att sjösättas så snart du märker att någon av dina medarbetare börjar tappa intresset, när arbetsuppgifterna inte längre kräver någon anspänning utan går på rutin.
Det innebär inte att det är tråkigt att arbeta men att arbetsdagen inte längre ger någon stimulans. Om man istället går hem på kvällen och är stolt över att man växt och utvecklats vill man inte söka nytt arbete.
Nu har du lyckats få personalens hjärnor tillfredsställda.
Råd nummer 2:
Tillsammans med personalen tar ni fram mål för en ettårsperiod. Passa dig så att det inte upplevs som dina mål. Låt personalen forma målen men tillsammans med dig. Din viktigaste uppgift är inte att säga vilka målen ska vara utan att leda diskussion genom att ställa frågor.
Resultatet blir att samtliga upplever en sann delaktighet.
Delaktighet är den starkaste kraften för att få med allas hjärtan!
Mål måste vara objektivt mätbara och när ni uppnått ett mål faller en belöning ut. Varför inte en kursresa? Belöningen blir då inte en utgift utan ett avstamp till något nytt som kan utgöra grund till Råd nummer 1 ovan.
Att ha fått vara med och sätta upp målen, nå dem och få en belöning innebär att man inte riskerar att de anställda får en tacksamhetsskuld till företaget. Då har man inte bara fått en belöning för att det gått bra utan man vet vad eller varför. Att ha fått vara med om att formulera målen, ansträngt sig och nått dem skänker stolthet!
Gå inte i fällan att endast ha ekonomiska mål! Dessa måste balanseras med kvalitets- och trivselmål.
Trivsel och att känna stolthet över sin arbetsplats är nyckelfaktorer för ett kul arbetsliv där personalen väljer att stanna kvar.
Lycka till!
Er tillgivne
Gordon M
gordon.meland@gmail.com
Tel. 070 21 31 201
Hemsida: gordonm.se
Du har väl inte missat att anmäla dig och teamet till min kurs
”Ta´t lugn och få mer gjort” i Malmö 8/4.
En föreläsning med praktiska övningar.
ARRANGÖR: Södra Regionens Kursnämnd. DS.
Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult. Driver egna företaget Företagsförädling Väst AB.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.