”Hjälp! Vi har för få patienter i tidboken. Det är nästan helt tomt och nästa månads kallelser är redan färdigbehandlade”!
Förra krönikan handlade om mottagningar som har för stort patienttryck. Idag handlar det om dem som inte har något patienttryck alls. Den första varianten finner man i glesbygd och de mindre orterna medan den senare uppträder i de större städerna. Vad göra?
Även på platser med den hårdaste konkurrens finns kliniker som har god tillgång på patienter. Förklaringen är mycket enklare än man kanske tror. Man har byggt upp ett varumärke och man är en ”snackis”.
En framgångsrik marknadsföring behöver inte kosta mycket men den kostar på. Den grundar sig på Matteusevangeliet 7:12 och då specifikt på den Gyllene regeln:
Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem, ty detta är lagen och profeterna.
Läser man på nätet finner man att denna regel går att återfinna i alla religioner. Tänk att alla talar om det men att det ändå är så svårt!
Gör det där lilla extra
Det handlar om att göra det där lilla extra, sådant som skulle få dig att känna dig speciell, sedd och uppskattad när du själv känner dig smått utlämnad och söker hjälp.
Bemötandet, hur man svarar och låter i telefonen, tillgängligheten, att ställa upp när patienten verkligen behöver det, service, bjuda på sig själv, hålla tider och visa att man lyssnar på patienten. Det är nycklar till ett bra inflöde av nya patienter. En patient lyssnar inte på dig förrän du visat att du lyssnar på honom/henne.
Har du noterat sambandet mellan att en akut patient blir en ny patient! Du ställde upp.
När en patient ringer och frågar när han/hon får komma ska ert svar vara nu! Det är alltid patienten som avgör om det är akut! Svarar du nu är det vanligaste svaret från patienten: ”nej så brått är det inte”. Berätta inte för dig själv varför det inte fungerar just i din mottagning – du vet inte förrän du prövat…Om det inte fungerar, vad ska du då göra för att det ska fungera?
Ge ett gott första intryck
Mottagningen måste vara ren och fräsch och ge ett intryck av ordning och reda. Tag hela personalen, gå ut utanför mottagningen och stäng entrédörren – vad ger dörren för intryck? Gå in, vilket intryck får ni när ni öppnat dörren och tittar in? Hur ser väntrummet och tidningarna ut? Vilket intryck ger receptionen, patienttoaletten? Lägg er i stolen och fäll ner den. Är tak, armatur och ventilationsmunstycken rena eller är de ludna? Är det ordning i behandlingsrummet eller hittar man ”babelstorn” i form av askar för handskar, munskydd staplade här och där, samt gamla barnteckningar uppsatta på väggen med gulnande tejp?
Titta er omkring med en ny kritisk patients kritiska ögon!
Bygg relationer
Även om du har ont om patienter, tag inte in alla. Bestäm vilken sorts patienter du vill ha. Dem du ”älskar” är dem du lättast kan ge av dig själv till, vilket de känner och berättar för sina vänner.
Ge alla patienter du tycker riktigt mycket om fem visitkort med följande budskap: ”Jag är så glad att just du är vår patient. Det är precis människor som du som vi önskar ha som patienter, det gör jobbet lätt för oss. Dina vänner måste helt säkert påminna om dig, så snälla, tag de här visitkorten, stoppa i din plånbok/handväska och dela ut dem till dina bästa vänner.
När du kommer nästa gång kollar vi om du har korten kvar och inte har delat ut dem. Är det så, är det tveksamt om du får någon bedövning…” (ha ha ha).
Sänder de en ny patient, ring då personligen och tacka. Bygg relationer!
Var tillgängliga
När en patient ringer och ber om en tid, fråga då aldrig: går du här? Patienten kanske har varit kliniken trogen i många år och blir ledsen när han/hon inte blir igenkänd. Fråga istället: När var du här senast? Visar det sig vara en ny patient hälsa patienten välkommen med ett: så trevligt att du söker oss, vad kan vi hjälpa dig med och hur kom det sig att du valde att ringa oss?
Inga telefonsvarare! Det måste gå att komma fram på telefon såväl under kaffepauser som lunchrast. Det måste vara enkelt att nå er.
Ordna jour för era patienter om ni inte är på plats. Det gäller helger, semesterperioder, utbildningsdagar, ja alltid då ni inte är på plats. Glöm inte att ni säljer trygghet!
Erbjud hälsoundersökningar som extra service
Fundera över vad mottagningen ”säljer”. Är det drill fill and bill eller är det i första hand hälsa?
Varför inte satsa på hälsa i ett vidare perspektiv genom att kontrollera blodtryck, blodsocker, benskörhet, titta efter hudförändringar i ansikte nacke och på handryggar.
Knyt remissinstanser till er och gör detta som en service till patienten. Flera mycket framgångsrika mottagningar gör det redan idag – det blir genast en ”snackis”. Det visar att ni bryr er om!
Ett gammalt isländskt ordspråk säger: om någon har gjort någonting går det sannolikt att göra!
Gör det där lilla extra som patienten inte förväntar sig. Det är det som är grunden till att skapa en image. Det är det nya som är positivt som patienten minns och berättar för sina vänner och som får dem att söka sig till din klinik. Gå ut och föreläs för pensionärsföreningar, på fackmöten och bjud in intresserade till öppet hus.
Det är inte svårt att få nya patienter, men det krävs kreativitet och att våga gå utanför boxen.
Det krävs mod. Gör det alla andra redan gjort men framför allt gör det där lilla extra som kollegorna inte gjort.
När du och din personal kommer på eller kommer i kontakt med nya grepp, börja då inte med att berätta för dig själv och dina anställda varför det inte går!
Fortsätter du att göra det du alltid har gjort, kommer du att få det du alltid har fått.
It is simple – but not easy.
Lycka till!
Er tillgivne
Gordon M
Gordon.meland@gmail.com
Tel. 070 21 31 201
Hemsida: www.gordonm.se
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.