Krönika

15 oktober 2013

Hur du finner vägen till dina mål med en enkel kvalitetsgapsanalys

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Denna krönika handlar om något så upphetsande som kvalitetsgapsanalys. Ja, faktiskt är det upphetsande när man med hjälp av den ser hur lätt det är att finna vägen att nå sina mål. Väl man gjort sin enkla analys är det bara att applicera Kaizen med de fyra spikarna (se de två föregående krönikorna) så är man på väg – åt rätt håll!

 

QGA står för Quality Gap Analysis, det vill säga kvalitetsgapsanalys.

 

Att genomföra den går till så att man ritar upp en enkel bild som visar nuläget, det vill säga var man befinner sig nu. Först därefter ritar man in målet.

 

Kvalitet1

Man måste börja med att definiera var man befinner sig för att därefter rita in målet om det ska bli meningsfullt.

 

Jämför med följande:

En chef på ett flygbolag berättar för en av sina besättningar att de ska få en förmån. De ska få flyga till Honolulu och stanna där i en vecka på flygbolagets bekostnad! Det är bara ett litet problem, de får inte veta vilken flygplats de befinner sig på när startar!

Om de inte vet varifrån de startar kan de inte veta åt vilket håll de ska flyga. De kan inte räkna ut flygtiden och inte heller hur mycket bränsle de måste ha med sig för att säkert komma fram!

 

Slutsats: man måste alltid veta var man står innan resan man påbörjar resan. Först därefter är det meningsfullt att definiera målet, d.v.s. vart man vill nå. Struntar man i att arbeta i den ordningen kan det till och med inträffa att man faktiskt redan är i mål utan att veta om det! Man har inte gjort nuläge och mål mätbara utan startar det man tror är ett utvecklingsarbete baserat på känsla och inte på fakta.

En sådan arbetsinsats betecknas på japanska som MUDA, vilket fritt översatt till vårt språk betyder icke värdeskapande verksamhet d.v.s. onödigt arbete.

OBS! Vi människor älskar att ta fram målen men funderar sällan på vår nuvarande exakta position.

När du ritat in nuläget för du in målet. Målet är ju inget annat än en möjlighet att uppnå det man vill.

När du gjort detta projicerar du ner nuläget på den horisontella linjen. Skärningspunkten blir punkt A. Därefter projicerar du ner målet på den horisontella linjen. Den skärningspunkten blir punkt B.

 

Kvalitet2

Sträckan A till B är kvalitetsgapet.

 

Att du inte redan befinner dig i punkten B, d.v.s. har nått ditt mål, beror på att du har en serie problem som skiljer dig från punkten där du befinner dig och dit du vill nå.

Identifiera problemen (som egentligen är något annat än icke tillvaratagna möjligheter!), prioritera dem och för in dem på sträckan A till B.

Varje problem är en Kaizenlapp/problemlapp/möjlighetslapp. Kalla lapparna för det du känner mest för, häng inte upp dig på semantiken, och hantera dem med hjälp av de fyra spikarna.

 

Nästa krönika kommer att handla om hur man bör prioritera, i vilken ordning man ska arbeta med lösningen av lapparna för att få en bra dynamik och hur man därefter tar fram en tidsaxel.

 

Har du några funderingar, eller rent av vill ha lite handfast hjälp med din utveckling, är du alltid välkommen att kontakta mig!

 

Lycka till, utveckling och förändring är kul och stimulerande!

 

Hälsar

Gordon M

gordon.meland@gmail.com

Tel 070 21 31 201

www.gordonm.se

 

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev