Hur kunde det bli så tokigt?
För en tid sedan uppdagades det att en kollega i Västsverige inte tagit hand om sina patienter på ett bra sätt. Missförhållandena hade fått fortgå under lång tid trots personalens varningssignaler. Hur kom det sig att arbetsgivare och tillsynsmyndigheten aldrig mätte den kliniska vårdkvaliteten?
Såväl arbetsgivaren som IVO hade varit inkopplade utan att stoppa felaktigheterna. ”Pappersfynden” som de fann hade tydligen inte kunnat ge en klar bild av den skada som patienterna utsatts för. Om jag uppfattat tillgänglig information rätt hade varken arbetsgivaren eller IVO tittat någon patient i munnen utan enbart fokuserat på samtal och journalgenomgång.
Index kan fastställa den kliniska vårdkvaliteten
Kan man utan att kalla in alla patienter på distans skaffa sig en bild av den kliniska vårdkvaliteten hos en vårdgivare? Svaret är Ja!
Det finns inget allmänt vedertaget sätt att mäta den kliniska kvaliteten. Det resulterade i att jag på 1980-talet tog jag fram ett eget sätt för att kunna mäta min förmåga att hålla mina patienter friska. Jag tittade på åtgärdsnumret för akuta besök och satte antalet akuta besök i relation till revisionsklientelets storlek.
Med den omfattande statistik företag och myndigheter idag har tillgång till för varje vårdgivare, kombinerat med ett anpassat ”Meland-index”, kan man förhindra att den nu aktuella, sorgliga historien upprepas och detta utan att i första hand kalla in patienterna till en okulär besiktning.
I en krönika 2012 på Dental24 beskrev jag det ”Meland-index” som jag som konsult/ klinikchef/tandvårdschef och mentor har använt mig av under många år.
Läs mer här: Att mäta klinisk kvalitet
Jag önskar alla mina följare en God Jul
och ett kul, framgångsrikt 2017!
Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com
Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult och driver det egna företaget Företagsförädling Väst AB.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.