Konflikt mellan det gamla och nya
Det är svårt att veta vad man skall göra när en bransch förändras. Det är lätt att fastna i fällor som många anrika företag gjort, t.ex. Kodak och Hasselblad.
Det gäller att vara öppen för det nya och snabb med förändringsarbetet. Ofta uppstår det en konflikt mellan det gamla och det nya – det gamla som man tjänar pengar på och det nya som man inte riktigt vet vad det kommer att ge.
Det är svårt, speciellt för stora företag, att tänka smått men allt är litet från början. När konkurrenter etablerar en ny produkt på marknaden är det ofta för sent. Jag kan känna detta i vårt hantverksyrke där själen ligger i själva hantverket och nu när förändringens vindar blåser finns inte den kunskap/kompetens som behövs, t.ex. datorkunskap inom olika områden, teknik mm.
Med andra ord, man har fel kompetens och att vidareutbilda sig är för många ett högt berg att bestiga.
Att byta teknik innebär dessutom ofta hårdare konkurrens och kortare framställningstider.
Det bästa hade varit att starta ett nytt företag för det nya för då hade personalen inte haft gamla habits. Annars kan det gå mycket tid från att snabbt bli framgångsrik till att istället lösa konflikter. Det svåra är att integrera det nya i det gamla företaget.
Nya roliga produkter
Jag tänker ta upp nya bra saker lite då och då i min blogg så ni leverantörer är välkomna att kontakta mig om jag missar något som kommit ut på marknaden.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.