Krönika

12 mars 2014

Lär av AA och genomför en grundläggande förändring!

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Så skönt, vi behöver inte uppfinna hjulet själva!

Den 24/2 fanns en krönika i Dagens Industri av Per Schlingmann med rubriken ”Företagsledare har mycket att lära av Anonyma Alkoholister”.

Det är nog så att vi lite till mans och inte minst inom vår profession kan hämta spännande kunskap därifrån.

 

Schlingmann skriver om Moderaternas förnyelse: ”Ett i grunden konservativt parti som hade verkat i över 100 år inledde en förändringsresa som omkullkastade gamla sanningar och ifrågasatte invanda strukturer. Och om Moderata samlingspartiet kunde genomföra denna förändring och bli Nya Moderaterna, då kan alla göra det”!

 

Det handlar alltså om att våga utmana tvärsäkerheten om den egna förträffligheten.

På en konkurrensutsatt marknad som vår och där konkurrensen i de större samhällena dessutom hårdnar, både när det gäller att rekrytera såväl personal som patienter, handlar det om att definiera den egna unika styrkan respektive svagheten relativt konkurrenterna.

 

Har man existerat länge som organisation och verksamhet är det lätt att bli förälskad i den egna världsbilden. En livsfarlig övertygelse smyger sig in att vi är bäst. Man har helt eller partiellt förlorat synförmågan. Gamla bilder har etsat sig fast på näthinnan.

 

Först när man ifrågasätter sig själv, sitt erbjudande till patienterna, ja sin egen existens, ja det är då man förhoppningsvis får insikt om vad en förändring kan och måste leda till.

 

Som kund (= när man inte har salivsugen i munnen) och patient (= när man har salivsugen i munnen) förväntar vi oss att bemötande, service och omhändertagande ständigt utvecklas åtminstone i takt med tiden. Kanske till och med att priserna inte ökar. Jämför med elektronikmarknaden.

 

Som ledare har man två roller. Dels måste man gå ut till de egna och få dem att förstå att man måste ta sig ur sin egen gosiga komfortzon som man mutat in under många år.

Ledaren måste få personalen att själva inse och vilja, ja till och med trycka på för att få en genomgripande grundläggande förändring till stånd. Alla måste inse att det inte längre räcker med kosmetika eller som man så populärt uttrycker det: ”yta”, för att hänga med. Lyckas man inte med detta kommer motståndet från personalen mot den djupgående förändringen leda till att slutresultatet endast blir nya gardiner!

 

Roll nummer två är att ledningen tydligt förstår att dagens svaghet är morgondagens styrka genom att följa devisen gör tvärt om mot idag så har man startat en framgångssaga.

 

Allt måste börja med att verksamheten lär sig känna en ödmjukhet inför det faktum att man inte är himmelens svar på patienternas/kundernas totala behov.

 

Schlingmann poängterar att: ”Anonyma alkoholister handlar om att lära sig av med ett sätt att leva och lära sig ett nytt.” Man måste göra en grundläggande förändring. ”Det är en förändring på riktigt – och den tar aldrig slut”.

 

För att vi inom vårt fack ska hänga med i utvecklingen och även i framtiden ligga bra till i Svenskt kvalitetsindex samt erbjuda högkvalitativ förebyggande tandvård som är ekonomiskt tillgänglig för de många människorna utan alltför stora subventioner måste vi titta runt omkring oss. Det finns oändligt mycket att överföra av erfarenheter från industrin, flyget och ja, inte minst från Anonyma Alkoholister.

 

Hur ska det gå till? I nästa krönika kommer tips på hur andra verksamheter än vår tänker, agerar och vilka verktyg de använder.

Hur du som ledare ska få med dig personalen, var är du idag och hur ser det ut när du gjort tvärt om – det får du fundera på ett tag.

 

Till nästa gång: njut av världens bästa yrke!

 

Er tillgivne

Gordon M

gordon.meland@gmail.com

Tel 070 21 31 201

Hemsida: www.gordonm.se

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev