Nu har vi jobbat digitalt i många år och det är tid för en liten reflektion över vad det inneburit och fortsatt kommer att innebära för oss i framtiden
Förr i tiden var vardagen en liten aning annorlunda och enklare. När postsäcken kom på morgonen var det verkligen intensivt ”all hands on deck”. Det kom in mängder med avtryck som snabbt skulle tas omhand. Då köpte vi in gips på pallar, tonvis varje år. Nu plingar det till i mobilen och med ett klick är ett arbete hämtat.
Hur har det påverkat oss?
Teknikskiftet har inneburit en stor förändring för oss, man kan faktiskt tala om en revolution i positiv bemärkelse. Flödet hos oss har blivit enklare, smartare och snabbare då vi har tagit bort en mängd moment som kan vara problematiska. Som till exempel ett dåligt avtryck.
Nu behöver inte de färdas via vår älskade post, slås ut i gips och därefter granskas. Vi kan göra det samtidigt som patienten sitter i stolen. Dessutom är det mer eller mindre omöjligt att få ”släp” i digitala avtryck (har dock sett det). Är man sen trygg med tandläkarens förmåga att skanna bitningen gör det saken ännu enklare, för då kan vi skippa modellen också i mindre konstruktioner
Samarbetet med våra tandläkare
Det har blivit en riktig dörröppnare för oss på grund av alla nya möjligheter som vi ser. Tillsammans med flera kliniker har vi utvecklat ett protokoll för hur vi snabbt och effektivt kan komma fram till det vi vill, där vi är med från början och patienten får ha en synpunkt, till ett färdigt resultat. Från ett foto med patientens önskemål via en virtuell/eller fysisk waxup/mockup som patienten är bekväm med till färdig konstruktion. Tiden från behandlarens förslag till konstruktion är betydligt kortare och, inte minst, resultaten blir så glädjande mycket bättre.
Problemen vi ser
Vi står rent allmänt inför två stora problem. Det ena är kompetens, och det andra är insikt.
Som tandtekniker i framtiden behöver vi en ny typ av kompetens. Vi behöver tekniker som är bekväma med att byta ut vaxinstrumentet mot en datormus. Kunskapen som krävs odontologiskt är densamma men verktygen är annorlunda. Där har skolorna en stor utmaning framöver för kraven på en nyutexaminerad tandtekniker förändras fort nu. Från en som snabbt kan vaxa en krona, till en som kan designa samma sak i CAD. Det är helt möjligt att vi även behöver en ny kategori i vårt yrke. Typ ”tandteknisk ingenjör” som är specialiserad på tekniken. Vem vet?
Samma sak gäller inom tandläkarkåren då den tandtekniska kunskapsnivån är ganska låg. Insikten om fördelarna kontra kostnaderna har inte riktigt landat hos alla ännu. Där har vi en viktig uppgift att fylla med att sprida kunskapen.
/Mats Lindblom
Westdent AB
mats@westdent.se
www.westdent.se
www.facebook.com/halmstadsdental
Mats Lindblom är tandtekniker och VD på Westdent AB (f d Halmstads Dentaltekniska) med inriktning på CAD/CAM och helkeramik.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.