Krönika

29 mars 2016

Vänd upp och ner på gamla hierarkier! Gordons bästa råd del 3

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

2013 sa Ingvar Kamprad i en intervju: ”Grunden i vår kultur är att hjälpa varandra och göra saker tillsammans”. I samma intervju sa han också: ”Nöjdhetskänslan är ett sömnpiller och det gäller att hela tiden vara på väg någonstans”.

Nu är det synnerligen hög tid att vi i tandvården tar Ingvar Kamprads tankar på allvar. Överfört på vår verksamhet handlar det första citatet om att Införa teamtandvård på allvar.

Citat nummer två kan för oss översättas med: Det borde vara förbjudet att i nuvarande omfattning bedriva tandvård på samma sätt som den bedrevs i december 1970 när krönikören tog tandläkarexamen: en tandläkare i ett rum som arbetar på en patient i taget i ett rum, med en sköterska som till stora delar agerar sällskapsdam och sugstativ och med en patient var trettionde minut oavsett om det var ett korrekt tidsblock eller ej! Blev man färdig ”för tidigt” gjorde man ett ingrepp till, hur skulle man annars kunna bli försenad…

Det är ingen kritik vare sig mot tandläkare eller sköterskor, det är ett angrepp på hela vårt sätt att tänka, organisera arbetet och hur vi utnyttjar all den kompetens vi i teamet tillsammans har.

För någon vecka sedan läste jag ledaren i Forskning & Framsteg nr 3, 2016 av Sverker Sörlin, författare, debattör och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Jag citerar: ”Vi måste använda vårt omdöme. Grekerna skilde mellan olika typer av kunskap. Techne, att kunna göra. Episteme, att förstå, ofta teoretiskt. Och så Fronesis, omdömets kunskap, som består i att väga samman det vi vet till något fungerande mänskligt. Då har man hjälp av konst, litteratur, mänsklig erfarenhet.

Vi har mer techne och mer episteme än någonsin tidigare i mänsklighetens historia. Men hur är det med fronesis? Omdöme vilar inte bara på teknik och vetenskap, utan också på värderingar”.

Om vi ska klara vårt lands invånares behov av tand- och förebyggande vård är det hög tid att vi använder vår kunskap och förändrar våra värderingar om hur det kliniska arbetet ska organiseras.

Vänd upp och ned på den gamla hierarkin. Vi kan inte fortsätta att låta tandhygienister, tandsköterskor och receptionister ge service till tandläkaren.

Tandläkaren ska serva övrig personal. Alla måste få möjlighet att arbeta på toppen av sin kompetens men inte heller över den!

Tandläkaren är ledaren som förstår biologin och patologin. Visst känns det konstigt för att inte säga rent korkat att den kompetensen ska utnyttjas till att ta avtryck, bitningar och färg, att hålla i härdlampan, cementera etc. Att följa upp och ta ansvar för att alla åtgärder är korrekt utförda, det är tandläkarens ansvar.

Man kan komma oändligt lång utan att gå till ”delegering”. Det räcker att systematiskt utnyttja den formella kompetensen hos varje yrkeskategori och vid behov komplettera och fräscha upp den. Arbetsuppgifterna blir då mer stimulerande för alla. Det ges möjlighet att växa och utvecklas i sin yrkesroll. Stressnivån på arbetsplatsen sjunker samtidigt som ekonomin förbättras.

”Att göra förebyggande och högkvalitativ tandvård ekonomiskt tillgänglig för de många människorna”

Det kanske till och med är så att rationaliseringsvinsten som uppstår genom att arbeta ”smarter not harder” kan komma patienterna till del. Med en travesti på Ingvar Kamprad kan ett sådant arbetssätt beskrivas på följande vis: ”Att göra förebyggande och högkvalitativ tandvård ekonomiskt tillgänglig för de många människorna”. Kamprad gjorde det med möbler och han blev inte fattig på kuppen. Vi kan göra det med tandvård utan att gå konkurs.

Tandvården har faktiskt redan gjort det på några enstaka ställen. Vid några kliniker i ett landsting har man lyckats med ”tvärtomtänkandet” otroligt bra. Har någon gjort det går det sannolikt att göra…

Krönikören gjorde det för trettiofem år sedan, men det är klart, det var ju privatvård och i Trollhättan och med den personalen och på de patienterna som fanns där…

Tandvårdssverige, vakna upp, skippa nöjdhetskänslan och spotta ut sömnpillret, ni kan och vi måste!

 

Lycka till!

Er tillgivne
Gordon M
gordon.meland@gmail.com
Tel. 070 21 31 201
Hemsida: gordonm.se

 

Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult. Driver egna företaget Företagsförädling Väst AB.

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev