Krönika

17 januari 2017

Varför vill inte min patient bli frisk trots min välgjorda terapiplan? del 2

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Ord är inget absolut. Ord skapar bilder och känslor och det är dessa som styr vad patienten vill ha/lägga sina pengar på. Betydligt mer sällan är ”köpet” behovsstyrt. Vi måste således med hjälp av väl valda ord och ord i en noggrant vald ordning, i en så kallad ordkorv, få patienten att vilja ha det den behöver. Din kommunikationsteknik är avgörande om du ska lyckas få patienten att investera i det patienten inte bara vill ha, utan framförallt det patienten behöver.

Några ”knep” och idéer som du kan använda dig av för att få patienten med tåget mot god hälsa:

  1. Ord är ett urdåligt verktyg för att översända ett budskap.
  2. Ord är inget absolut. Ord skapar endast bilder och känslor i mottagaren hjärna.
  3. Människan hör det den vill eller förväntar sig höra.
  4. ”Jag är säker på att du hört vad jag sa, men jag är övertygad om att det du hörde inte var det jag menade!”
  5. ”Budskap sänt” är sällan eller aldrig ”budskap mottaget”.
  6. Det är avsändaren av ett budskap som är ansvarig för att mottagaren tolkar budskapet så som det var avsett.
  7. För att vara säker på att man förstår varandra, be mottagaren att berätta vad hen hörde och hur hen tolkade budskapet.
  8. Genom att hen sänder tillbaka budskapet har du en chans att avgöra om ni talar om samma sak.
  9. Sänder patienten ett budskap till dig svarar du med att säga: ”Om jag förstår dig rätt är det här du menar/avser/tycker”?
  10. ”Questions are the answer”. Ställ en fråga till vilket svaret är det du vill ha sagt.
  11. Tala till det uppenbara så kommer patienten att känna att ni är på samma ”våglängd”. Det skapar tillit.
  12. En patient lyssnar inte på dig förrän du visat hur mycket du lyssnar på patienten!!!
  13. Lyssna med förståelse utan att döma så kommer du att i patienten skapa en önskan om att lära, utvecklas och förändras.
  14. Inled samtalet med en ny patient på följande sätt: ”Vi vet inte vilka ekonomiska möjligheter du har men du har rätt att kräva att få veta vad det absolut bästa som vi kan göra för dig kommer att kosta”.
  15. ”Vi önskar vara säkra på att du och jag har samma uppfattning om hur du drömmer om att din framtid ska se ut innan vi börjar”.
  16. Tänk på i vilken ordning du lägger orden. Ordföljden styr känslorna/upplevelsen. ”Smaka” på följande: ”Good fast food” och jämför med ”Good food fast”.

Lycka till! Ring gärna om något är oklart.

Texten ovan är en fortsättning på min krönika från 2016-09-07:
Varför vill inte min patient bli frisk trots min välgjorda terapiplan, del 1.

 

Er tillgivne

Gordon M
Tel 070 21 31 201
gordon.meland@gmail.com

 

Gordon Meland är tandläkare och arbetar som kursgivare och mentor/konsult och driver det egna företaget Företagsförädling Väst AB.

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev