Verktyg för en roligare och mer produktiv arbetsdag
Ett genomgående tema för mina krönikor i höst kommer att vara olika verktyg som samtliga yrkeskategorier inom tandvården kan använda sig av för att få en roligare och mer produktiv arbetsdag utan att springa fortare, ja faktiskt kunna sakta ner och producera mer.
Det kommer att handla mycket om Kaizen. Ordet är japanskt och betyder ständig förändring till det bättre. Filosofin är ursprungligen amerikansk och skapades av två industrimän, Mr Deming och Mr Juran, som skickades från USA till Japan efter andra världskriget för att hjälpa till att bygga upp den utslagna japanska industrin.
Det första företaget som tog till sig Kaizen ”tänket” var Toyota. Därefter följde Sony, Canon med flera. Resultatet känner vi alla väl till! På några decennier blev Japan en ledande industrination som producerade varor av hög kvalitet som kunde köpas av konsumenterna till ett fördelaktigt pris.
För Toyota var det framgångsfaktorn nummer ett.
En dag släppte man fokus på filosofin och satte som mål att bli världens största tillverkare av personbilar. Man skulle bli större än General Motors. Man släppte fokus på Kaizen och genast följde bakslagen: gaspedaler som hängde sig etc. Nu är man tillbaka till sitt gamla tänk och är åter på väg mot kvalitetstoppen.
Kaizen är ett sätt att tänka. På tidigt 90-tal kom jag i kontakt med filosofin och hyrde under min tid som klinikchef för Folktandvården i Nässjö in folk från den internationella kaizensammanslutningen. Bland andra en man som varit med om att bygga upp flera av världens största varv. Resultatet blev slående. På nio månader ökade vi vår omsättning med 30 %.
Med var även mannen som senare kom att införa Kaizen som Autolivs kvalitets- och utvecklingsverktyg. Det ledde till att företaget, som idag är en världsomspännande tillverkare av bilsäkerhetsprodukter, erhöll det svenska LEAN-priset.
LEAN är idag ett mycket populärt och vanligt produktivitetshöjande verktyg (produktivitet = mer arbete utfört med mindre arbetsinsats) förutom inom industrin även inom sjuk-, hälso- och tandvård.
LEAN är en del av Kaizen.
För cirka tjugo år sedan fick jag i uppdrag av den internationella kaizensammanslutningen att överföra verktyget från industri till sjuk-, hälso- och tandvård samt annan ”mjuk” verksamhet som skola och andra samhällsfunktioner. Det är erfarenheter därifrån som jag under hösten vill dela med mig av. Jag kommer också att ta upp flera andra ämnen.
Min personliga målsättning med krönikorna är att på sikt kunna hjälpa till att göra högkvalitativ förebyggande tandvård ekonomiskt tillgänglig för de många människorna. Vi som vårdgivare kan det, utan att själva behöva förlora ekonomiskt. Se bara på Ingvar Kamprad! Han gjorde fina och bra möbler och andra produkter ekonomiskt tillgängliga för de många människorna. Han tänkte Kaizen! Kunde han så kan vi!
Fortsatt trevlig sommar
Önskar
Gordon M
Tel. 070 21 31 201
PS. Nu har jag en ny hemsida. Du finner den på: www.gordonm.se. (Företagsförädling Väst AB) DS.
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.