Tar du hand om dig själv lika bra som patienternas tänder eller känner du ständig överbelastning och stress?

I tidigare bloggar har jag skrivit om vikten att arbeta rätt och röra på sig för att inte få ont i kroppen. Idag tar jag upp den belastning som kroppen utsätts vid långvarig stress. 

I tandvårdsyrken krävs både precision och koncentration och det är inte alltid man lägger märke till kroppens signaler på huvudvärk, trötthet eller smärta som kan uppkomma till följd av långvarig anspänning. Anspänning uppkommer vid statiska arbetsställningar men anspänning i musklerna uppkommer även vid stress när kroppens system blivit varskodda på att förbereda sig på en prestation. Vi vet att vid akut stress reagerar hjärnan med att få fart på utsöndringen av signalsubstanser och frisättning av hormoner för att öka kroppens fysiska förmåga. Detta gör att puls och blodtryck ökar samt att mer blod förs ut till musklerna.

Missbruka inte överlevnadssystemen

Energinivån ökar och man blir mer alert samtidigt som kroppen förbereder sig på att snabbt kunna hantera den situation som uppstår. ”Fight flight”-systemet finns mig veterligt hos alla levande varelse och är viktigt för överlevnad och prestation. Men det finns nog inga andra varelser än vi människor som både medvetet och omedvetet missbrukar överlevnadssystemen. Missbruket består i att vi inte slår av eller kan slå av stressbelastningen som vi utsätts för. Då belastningen blir långvarig utan återhämtning och de sammantagna kraven överstiger resurserna är riskerna överhängande att bli sjuk av stress både fysiskt och psykiskt.

Stressa bara under korta perioder

Det är viktigt att ta kontroll över sitt liv för att inte gång på gång leva med känslan av att inte ha kontroll. Visst råkar vi alla ut för stressiga perioder och visst sover vi för lite ibland men det är viktigt att sätta in sig själv i samanhanget – att den stressiga perioden börjar här och slutar där. Alltså, att se en början och ett slut. Mitt sätt att försöka ta kontroll är att trots dessa perioder alltid ha med Skalmans filosofi ”mat- och sovklockan”. När Skalman inte åt eller sov var han nästan alltid i rörelse eftersom hans rörelsemönster var så långsamt.

Återhämtning och rörelse skyddar hjärta och hjärna

När jag är bortrest på jobb finns alltid joggingskorna med, det blir oftast inga långa rundor utan några kilometer morgon eller kväll eftersom min upplevelse är att jag sover bättre, får fart på kroppen och rensar hjärnan efter en springtur. Forskning pekar på att motion ger bättre kondition och därmed minskar belastningen på kroppen. Både blodtrycket och hjärtfrekvensen sjunker. Vid aktivitet arbetar cirkulationsorganen, näring transporteras till musklerna som hjälper till vid återhämtning av överbelastade muskler. Ny forskning visar även på att hjärnan kan skyddas mot både stress och depression med motion. Poängen är att skapa rutiner som är hållbara. Rutiner där människans basbehov prioriteras.

 

Ta väl hand om er!

Magdalena
Leg.sjukgymnast
Merident/Optergo

 

Vi finns i monter A 12:11 på Swedental 2014. Välkommen!

 

Senaste inläggen