I timintäktens, timintäktens och den heliga timintäktens namn, AMEN.
Många lider under piskande krav på timintäkt. Varje timme, varje dag ska casha hem.
Det finns korta och långa vinster. Ett möte i tandläkarstolen kan tyckas snabbt. 10 minuter, fort fort fort debitera debitera plus nån extra kod.
Jag läser i ett mejl från en kollega som berättar om en bok som hen fick av en 85-årig man. Han hade väntat på att hen skulle återkomma från föräldraledighet och ville välkomna tandläkaren tillbaka. Mannen berättade hur mycket han uppskattade det goda bemötandet och att det aldrig känts stressat, vilket hänt hos andra behandlare.
Jag träffade en tandläkare på väg att gå i pension. Han berättade om patienter som följt honom sedan han var student. Patienter hade flyttat runt jorden, bytt fruar och män, jobb och liv, men aldrig velat byta tandläkare. Han var ledsen och sörjde inför uppbrottet. De många korta mötena blir tillslut ett helt liv.
Tandvården är unik och vi har så många möjligheter att i varje möte fortsätta bygga relationen till våra patienter och kunder.
Vi behöver nå fram till ekonomer och chefer som vid datorskärmarna piskar upp krav för personalens kortsiktiga timintäktsmål. Det finns ett begrepp som heter ”repeat business”. Det är varje näringsidkares mål. Att få kund eller patient att vilja komma tillbaka. En nöjd kund attraherar fler. På samma sätt fungerar det motsatta förhållandet. En kund eller patient som känt sig förbisedd, lurad på pengar eller stressigt mött kommer att gå någon annanstans. Den missnöjda sprider gärna dåligt rykte om kliniken. Det är dyrt att rekrytera helt nya kunder. Att köpa tillbaka ett förlorat förtroende går inte. Antitesen till repeat business och verksamheten förblöder. Det går inte lika lätt att mäta på datorskärmen.
Det tror jag att ekonomerna förstår.
Karin Sjögren
Odont dr, leg tdl, affärskommunikatör
Lärare i motiverande samtal
Tel 0706-820082
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.