Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

30 mars 2015

Kod 313 och 314

Karin Sjögren

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Vi får debitera motiverande samtal.

Koderna heter 313 och 314. 

Halleluja sa prästdottern. 

Se tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets författningssamling TLVFS 2014:6

Kod 313 och 314 står under C. Behandlingar av sjukdoms- och smärttillstånd. 

Där läser vi att kod 313 och 314 är ersättningsberättigade vid:

Initialkaries, mukosit vid implantat, parodontit, periimplantit och käkfunktionsstörning.

Vid kavitet av olika grader i tand på grund av primärkaries, sekundärkaries samt erosion, abrasion av olika grad.

Det står intill i texten att följande ska dokumenteras i journalen: motivering till varför beteendemedicinsk behandling ska utföras, samt en individuell behandlingsplan för beteende påverkan.

Halleluja sa hon, prästdottern. Äntligen får vi ta betalt för kommunikativ kompetens.

Sen kommer den konstiga känslan i magen.

Jag kollar på http://kusp.tlv.se vid de olika åtgärderna 313 och 314.

Frågan finns där – måste man ha en speciell utbildning för att ersättning ska lämnas för åtgärd 313 och 314?

Svaret lyder: Nej, det finns inga krav på formell utbildning för att åtgärd 313 eller 314 ska vara ersättningsberättigade.

Man bör dock ha färdighet i lämplig kommunikationsmetod, samt ha kunskap om de teorier som ligger till grund för att påverka människors beteende.

Kravet är att det ska finnas en individuell behandlingsplan för beteendepåverkan samt en dokumenterad motivering till varför beteendemedicinsk behandling ska utföras.

.

Hur vet jag att jag har lämplig kommunikationsmetod?

För er som känner till mig så vet ni att jag arbetar med utbildningar i kommunikation i allmänhet och motiverande samtal i synnerhet sedan många år. Jag har studerat och tränat motiverande samtal i princip dagligen sedan 2003. Sedan 2009 arbetar jag heltid med utbildningar i ffa motiverande samtal. 

Jag är ödmjuk inför det som handlar om att tro att jag med ett samtal kan påverka en annan människas beteende. Att sätta upp en plan för en annan individ är det sista steget i motiverande samtal. Det är inte ens säkert att du kommer dit. Och det är det vi ska skriva i journalen. Planen. För att få ersättningen. En för tidigt satt plan ökar risken att patienten känner sig överkörd och stressad vilket medför att motivationen till förändring minskar. 

Hur vi dessutom tror att vi ska påverka en annan person är en gåta för mig. Det är ett fokus med mig som aktiv part och dig som något som jag ska knuffa framåt som en gammal sekretär som fastnat i parketten. Men, jag gjorde det – det står ju i journalen. 

Jag har haft rubriken ”Att gå från påverkan till medverkan” i föreläsningar. Det handlar om ett gemensamt arbete på lika villkor – patient och behandlare på samma nivå. Jag kan aldrig påverka en annan person utan att hela tiden putta – det lär man sig när man läser marknadsföring. Det kräver ideliga insatser. När en människa själv kommer till egen insikt, vilja och aktivitet – då handlar det inte om påverkan, då handlar det om egenkraft. Som bygger på inre motivation. Inte påverkan, som hänger samman med den yttre, snabbare övergående motivationen.

.

För skoj skull kollar jag en annan kod; 428. 

Den handlar om Benaugmentation med benersättningsmaterial, per operationstillfälle. Wow. Jag kan nästan inte ens uttala det.

Nå? Behöver man nån extra kompetens här?

Ujejuj. Här ska det vara bevis om specialistkompetens i oral kirurgi eller parodontologi etc etc etc. Inga leksaker – det där med benaugmentation. Med all respekt.

Respekt för samtal, respekt för kompetens – jag efterlyser stabila bra utbildningar i motiverande samtal, med kontinuerliga uppdateringar. Det räcker inte med en dags kurs. Det räcker inte med en introduktionsföreläsning. Nej, fram för en trygg träning och utveckling av kommunikationen i tandvården. 

Respekt för människan – både som behandlare och patient.

Halleluja, AMEN!

Karin Sjögren, prästdotter

Odont dr, leg tandläkare, affärskommunikatör och lärare i motiverande samtal

Medlem av MINT – Motivational Interviewing Network of Trainers

www.karinsjogren.se

Mail: Karinsjogren@telia.com

 

Finstilt om 313 och 314

313 betyder beteendemedicinsk behandling, 60 minuter eller mer (920 kronor referenspris och 1925 i specialisttaxa).

314 betyder beteendemedicinsk behandling (425 kronor referenspris och 880 specialisttaxa).

313

Beteendemedicinsk behandling, 60 minuter eller mer

Åtgärden innefattar kvalificerad beteendepåverkan vid munhälsorelaterade

sjukdomar och ska innehålla en individanpassad behandlingsplan för

teoribaserad beteendepåverkan.

Åtgärden är inte ersättningsberättigande tillsammans med åtgärd 201, 311,

312 eller 314 för samma patient under samma dag och med samma

behandlare. Åtgärden är ersättningsberättigande högst en gång per patient,

Ersättningsperiod och behandlare.

314

Beteendemedicinsk behandling

Åtgärden innefattar kvalificerad beteendepåverkan vid munhälsorelaterade

sjukdomar och ska innehålla en individanpassad behandlingsplan för

teoribaserad beteendepåverkan.

Åtgärden är inte ersättningsberättigande tillsammans med åtgärd 201, 311,

312 eller 313 för samma patient under samma dag och med samma

behandlare.

Åtgärden är ersättningsberättigande en gång per patient och dag.

Karin Sjögren

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Leg tandläkare, Odont dr, affärskommunikatör

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev