Sista avtrycket
Känslan sitter i, stannar kvar. En skam kommer över mig. Vad hände?
Första intrycket – det vet vi allt om. Du har bara en chans att göra ett gott första intryck. Ett leende, en ögonkontakt, säg nåt – säg – Välkommen – så vet jag att du vill ha mig. Möt mig i mina förväntningar. Se mig, låt mig vara jag och duga i det.
Sista avtrycket – va? Eller vad menar du? Ett snyggt avsked – säg tack, tack för idag – vi finns här för dig. Vi gör upp om revision – om ett år då… om inget annat händer, hör av dig. Att ge patienten en go avslutning på behandlingen. En nöjd patient.
På arbetsplatsen gäller samma. Vi har en grym personalbrist i tandvården. Det fattas folk överallt. Vi konkurrerar om arbetskraft. En arbetsplats är ett andra hem. Attraktion är enda konkurrensmedlet. En välkomnande blick, en omtanke, en lyssnande chef. Du som arbetsledare har ett stort ansvar på din arbetsplats.
En grinig, missnöjd chef som kritiserar sin personal riskerar att snart stå helt ensam. Det finns bättre jobb. Rekryteringen sker under borden. Jag känner nån som känner nån. Vi pratas vid.
Ryktet går som en löpeld. Den taskiga chefen blir svartlistad. Hela kliniken dras ned i mörkret.
Den som lämnar tar med sig sin historia. Och sprider den. På gott och ont.
Du som chef kan bara göra en sak: lyssna till den som slutar. Innan hon går. Sätt er ner – berätta – vad skulle du vilja göra på ett annat sätt här? Hur skulle vi kunna bli en attraktiv arbetsplats? Och lyssna på svaret. Utan att korrigera och kritisera. Men – antagligen klarar du inte det. Eftersom du är ett rötägg.
Hellre fly än illa fäkta – det är min metod. Jag drar. Jag flyr. Fast känslan dröjer sig kvar, ett dåligt avslut blir ett ärr som påminner om att aldrig mer ta skit.
Var rädda om varandra i höstrusket,
/Karin
Karin Sjögren
Leg tdl, odont dr, affärskommunikatör, MI-tränare
www.karinsjogren.se
karinsjogren@telia.com
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.